Trends 2020

  • Algemeen
  • Groen
  • Branche
  • trends

Groenbranche Trends 2020

Het overkoepelende thema is Irrestistible. Met dit woord probeert trendwatcher Aafje Nijman de paradoxale tijdsgeest te vangen. Aan de ene kant gaan we een mooie, onweerstaanbare toekomst tegemoet, maar aan de andere kant zorgt dit ook voor spanningen bij een groep mensen.

 

Trend 'Heal’

De eerst waardetrend voor 2020 is ‘Heal’ (stijltrend Inner Retrait). Na ‘altijd aan te hebben gestaan’ heeft de consument nu behoefte aan rust en overzicht. Het draait om ontzorgen en dit vertaalt zich bijvoorbeeld in persoonlijking van producten. Ook de techniek kan het de consument een stuk makkelijker maken. Het verhaal dat bloemen en planten goed voor je zijn en zorgen voor minder stress, past goed bij ‘Heal’. Bij deze trend zie je veel gezichten terug op producten. Half transparante materialen, hele lichte pastelkleuren en een zeep-achtige, matte uitstraling passen bij deze trend.

 

Trend 'Unbox'

De tweede waardetrend is ‘Unbox’ (stijltrend Blended Cultures). Hier draait het om het verruimen van de kaders. We hebben in een bubbel geleefd, ons wereldbeeld is wat versmald door alle algoritmes op het internet. Er komt behoefte om dat te doorbreken. Realiteiten gaan door elkaar lopen en er is meer diversiteit. Grenzen tussen generaties, genders, afkomst en andere indelingen vervagen stap voor stap. Het is tijd voor emancipatie van alles. Zelfs de grens tussen organisch leven en kunstmatige intelligentie wordt doorbroken. Binnen de waardetrend Unbox valt de stijltrend Blended Cultures: vrolijk, nonchalant en kleurrijk met folklore invloeden.

 

Trend 'Disarm'

De laatste waardetrend waar de organisaties mee gaan werken is ‘Disarm’ (Street Savage).  We leven nu in een maakbare wereld, waarin perfectie de standaard is. We willen het straks graag weer zelf uitzoeken en niet perse willen voldoen aan een verwachtingspatroon. Van perfectie gaan we dus naar echtheid en regels worden wat meer losgelaten. Je ziet meer street– en urbaninvloeden. De vormgeving wordt kleurrijker, industriëler en stoerder. Bij  de bloemen en planten mogen regels ook losgelaten worden: verven van blad is een trend.

 


 

 

Foto hoofdpagina: INretail

Bron: hortipoint, bloemenbureau Holland, Aafje Nijman, Tuinbranche Nederland & Ibulb